راه های پیدا کردن نشتی آب

از جمله اتفاقات متداول در هر خانه ای می‌توان به نشتی لوله آب، اشاره کرد و در اکثر مواقع اعضای خانه خیلی دیر متوجه این اتفاق می‌شوند. به همین خاطر لازم دانستیم تا علایم نشتی را بیان داریم. اطلاع از علائم و نشانه‌های نشتی لوله آب، تشخیص نشتی لوله آب و روش‌های نشت یابی لوله‌های آب، به افراد کمک می‌کند که هرچه زودتر به این مشکل پی‌ببرند.

و علاوه بر متوقف کردن سریع نشتی، صرفه جویی در هدر رفتن آب و جلوگیری از افزایش هزینه‌ی قبض آب، از استهلاک به منزل‌تان هم جلوگیری خواهید کرد.
باید بدانید که به طور میانگین هر خانواده سالانه ۱۱ هزار گالن آب را به خاطر چکه و نشتی لوله‌های آب به هدر خواهد داد، که این رقم می‌تواند معادل ۲۷۰ بار روشن کردن ماشین لباسشویی باشد! بعضی از چکه‌ها ساده و جزیی می‌باشند و به سهولت می‌توان علت این چکه کردن را پیدا کرد؛ به عنوان مثال چکه شیر توالت، یا سری دوش حمام و یا شیرهای آب ظرفشویی. اما برخی نشتی‌ها پنهان هستند و ضرری که اینگونه نشتی‌ها به ساختمان وارد می‌کنند، به مراتب بیشتر خواهد بود. چون که ممکن است بنای ساختمان را مخدوش سازد و این احتمال وجود دارد که هزینه مرمت آن‌ صدها و یا حتی چند میلیون تومان برای شما باشد. در این موارد، اغلب نحوه تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب پنهان می‌باشد و در تخصص افراد خاصی است که از طریق دستگاه‌ها و روش‌های تخصصی این کار را انجام می‌دهند.

نحوه‌ی تشخیص نشتی لوله آب چگونه است؟

یکی از روش های فهمیدن ترکیدگی لوله فاضلاب، دقت به نشانه‌ها و علائم ترکیدن لوله در خانه می‌باشد. در این قسمت می‌خواهیم شما را با پنج مورد از این نشانه ها آشنا کنیم تا با دیدن این نشانه‌ها سریعا به دنبال پیدا کردن منشا اصلی نشتی لوله آب بگردید.

متوجه شدن نشتی لوله آب از طریق هزینه بالای قبض آب

هنگامی که با رقمی ‌نجومی ‌در قبض مواجه شوید، باید شک کنید که امکان نشتی لوله آب وجود دارد و به همین علت هزینه‌ ای به این گزافی را روی دست شما گذاشته است. با کمی ‌توجه در میزان آب مصرفی نوشته شده در قبض، دوره‌های پیشین و مقایسه آن با میزان آب مصرفی این دوره، متوجه وجود نشتی در لوله اب خواهید شد.

تشخیص نشتی لوله آب ازطریق کنتور

برای این کار قبل از هرکاری اطمینان حاصل کنید که هیچ شیر آبی در داخل یا خارج از منزل شما باز نباشد. در ادامه به سراغ کنتور آب بروید و با دقت نگاه کنید و ببینید آیا کنتور تغییر می‌کند یا خیر. چنانچه مثلث یا چرخ نقره‌ای داخل آن حرکت می‌کرد، یعنی نشتی لوله آب دارید. راه دیگر هم این است که رقم کنتور آب را بخوانید و بعد ازحدود ۱ تا ۲ ساعت مجددا آن راچک کنید (البته باید اطمینان داشنه باشید که در طول این مدت هیچ شیر آبی باز نشده است). چنانچه رقم کنتور آب تغییر داشت، می‌توان اطمینان حاصل کرد که نشتی لوله آب در منزل اتفاق افتاده است و باید سریعا به دنبال نشت یابی لوله های آب باشید.

تشخیص نشتی لوله آب از مشاهده ی کپک روی دیوار غیر مرتبط با حمام

نشتی لوله آب، فضای بسیار مناسب برای رشد قارچ و کپک روی دیوارها می‌باشند. به علت اینکه قارچ و کپک‌ها در محیط‌های تاریک و نمناک مستعد تولید می‌باشند. پس چنانچه روی دیوارتان قارچ یا کپک دیدید، بخصوص اگر دیواری بود که به دیوار حمام ارتباط نداشت، به احتمال خیلی زیاد، با مشکل نشتی لوله آب روبه‌رو هستید و احتیاج به نشت یابی لوله های آب دارید.

تشخیص نشتی لوله آب از مشاهده‌ی لکه، پوسته کردن رنگ دیوار و یا شکم دادن دیوار، سقف و یا کف زمین

یا به عبارتی می‌توان گفت تابدار شدن و باد کردن رنگ دیوار و شکم دادن و یا وجود هرگونه لکه واثر آب بر روی دیوارها، سقف و حتی کف خانه، احتمال نشانه هایی از نشتی لوله آب باشد و احتیاج به نشت یابی لوله های آب پیدا کنید. به احتمال زیاد برای نشتی در محوطه‌ای در اطراف آسیب باید به دنبال علت بگردید.
اما گاهی وجود رطوبت بالا هم باعث بروز چنین آسیب‌هایی می‌شود ولی همزمانی این مشکل با قبض نجومی‌ آب و یا بعضی دیگر از نشانه‌های ذکر شده، احتمال آنکه با مشکل نشتی لوله آب مواجه شده باشید را افزایش می‌دهد.

احتمال نشتی لوله آب از بوی نم و کپک زدگی

هنگامی که لوله آب نشتی پیدا کند، آب در درون دیوار باقی خواهد ماند و باعث استشمام بوی نامطبوعی در آن مکان می‌شود. چنانچه منزل، بخصوص حمام‌ خود را تمیز کرده‌اید ولی باز هم بوی نم و کپک زدگی می‌دهد، احتمال این را بدهید که بخشی از لوله کشی آب منزل دچار نشتی شده باشد و باید برای نشت یابی لوله های آب اقدام فوری کنید.

تشخیص نشتی لوله آب از کاهش فشار ناگهانی آب

از دیگر نشانه‌های نشتی لوله های آب خانه، ایجاد افت فشار ناگهانی در جریان آب منزل می‌باشد. این کاهش فشار ناگهانی در اکثر موارد به خاطر ترکیدن لوله و نشتی پنهان آب می‌باشد.

تشخیص نشتی لوله آب از شنیدن صدای چکه کردن دائمی آب
چنانچه در خانه‌تان به طور مداوم صدای چکه کردن آب را می‌شنوید، اما نمی‌توانید منبع آن را پیدا کنید، به احتمال بسیار زیاد، در قسمتی از خانه، نشتی آب اتفاق افتاده است. که معمولا در این مواقع نشت یابی لوله های آب بسیارسخت است و تشخیص ترکیدگی لوله باید با دستگاه انجام شود.

احتمال نشتی لوله آب از دیدن نشتی آب به سقف طبقات پایین
از دیگر نشانه‌های تشخیص نشتی لوله آب می‌توان، به نشتی آب به سقف طبقات پایین‌تر اشاره کرد. طبیعتا این علامت بسیار واضحی است و اطلاع رسانی همسایه‌های طبقات پایین نیز می‌تواند به شما برای نشت یابی لوله های آب کمک کند. پس اگر یکی از همسایه‌های شما اشاره‌ای دال بر نم دادن سقف خانه‌شان کرد، حتما پیگیری کنید و محل نم زدگی سقف را به یک لوله‌کش متخصص اطلاع دهید. حتما، لوله آب در همان مکانی که نشانه‌های نم و نشت در آن دیده می‌شود، ترکیده است و متخصصان لوله کشی می‌توانند با استفاده از دستگاه، از این امر مطمئن شوند.

چگونه محل نشتی لوله آب را تشخیص دهیم؟

اگر اطمینان پیدا کردید که نشتی لوله آب دارید، گام بعدی این است که مکان این نشتی را تشخیص دهید و دقت کنید آیا خارج از خانه است یا در لوله کشی داخلی نشتی حاصل شده است. راه تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب داخلی یا خارجی به این صورت است که اول بایستی شیر آب مصرفی منزل را ببندید. در اغلب موارد این شیر در پارکینگ یا موتورخانه نصب شده است. یک بار دیگر با همان شیوه که در قبل گفته شد، عدد روی کنتور آب را بخوانید و در حدود یکی دو ساعت بعد مجددا این رقم را بررسی کنید (مطمئن باشید که در طول این مدت کسی در داخل خانه شیر آب را باز نکرده باشد).
اگر در کنتور تغییری ایجاد نشد و حرکتی نداشت، نشتی آب در داخل منزل است. اما اگر کنتور آب همچنان حرکت کرد و تغییراتی در آن ایجاد شد، نشتی لوله آب، در فاصله‌ای بین کنتور و داخل خانه بوجود آمده است.

تشخیص سنتی نشتی لوله آب

در روش قدیمی تشخیص نشتی لوله آب، بر پایه‌ی علائم و نشانه‌ها، تعدادی از مکانهایی که در خانه یا ساختمان که مشکوک به نشتی آب و ترکیدگی لوله بودند، تخریب می‌شدند تا دست آخر منبع اصلی نشتی آب پیدا شود. اگرچه این مکان ها، بر اساس نظر و تجربه افراد متخصص تخریب می‌شد اما به هر حال، به دلیل عدم برخورداری از دستگاه ها و فناوری‌های جدید برای نشت یابی لوله‌ های آب، به صورت ناگزیر در اغلب مواقع چندین منطقه به اشتباه تخریب شده و در نتیجه هزینه و زحمت بسیار زیادی را برای افراد در پی داشت.

مطلب را به اشتراک بگذارید
منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.